Site Loader
jak być asertywnym

Zbliżające się święta są idealną okazją, aby porozmawiać o asertywności. Wiele osób ma z nią problem i spotkania przy świątecznym stole często stają się przez to powodem olbrzymiego stresu. Przypomnij sobie, ile razy zdarzyła Ci się sytuacja, że babcia chciała Cię nakłonić na kolejny kawałek sernika, a Ty, mimo, że jesteś najedzona, w końcu się zgadzasz, bo jeśli odmówisz to babci zrobi się przykro.


Dlaczego nie potrafię odmówić?

Każdy z nas ma jakieś przekonania. I to właśnie te przekonania powodują, że myślimy w konkretny sposób, a to z kolei wzbudza w nas określone emocje, które wywołują pewne zachowania. W przypadku babci nakłaniającej Cię do zjedzenia kolejnego kawałka sernika także działa to w ten sposób.


Jesteś przekonana, że babci będzie przykro jeśli odmówisz (przekonanie), więc robi Ci się smutno, bo kochasz swoją babcię i nie chcesz sprawiać jej przykrości (emocje), dlatego jesz kolejny kawałek (zachowanie).


Przekonania mają ogromny wpływ na nasze zachowanie i działają jak samospełniająca się przepowiednia. Na przykład osoby przekonane o tym, że są brzydkie i nieatrakcyjne zachowują się zupełnie inaczej niż te, które są przekonane o swojej atrakcyjności –

Możesz sobie w tej chwili pomyśleć, że nie masz żadnych przekonań, ale tak nie jest. Każdy z nas ma różne przekonania, jednak bardzo często nie jesteśmy ich nawet świadomi. Wiele przekonań zawiera w sobie takie słowa jak “powinno się”, “trzeba”, “należy”, “wszyscy”, “zawsze”, ”nigdy”, “nikt”, “nigdzie”, np.

  • “trzeba posprzątać dom na święta”
  • “powinno się być miłym dla starszych osób”
  • “nie powinno sprawiać się przykrości innym”
  • “więcej znaczy lepiej”

Dlatego jeśli chcemy mówić o asertywności to proszę Cię, abyś zastanowiła się, dlaczego nie jesteś asertywna i jakie przekonanie może za tym stać?


jak być asertywnym

Jak poradzić sobie z przekonaniami?

GWiesz już, że twoje przekonania wpływają na twoje zachowanie. Następnie pytanie brzmi, jak sobie z nimi poradzić? Niestety nie ma jednego uniwersalnego sposobu na walkę ze swoimi przekonaniami. Pomocne mogą się jednak okazać pytania urealniające przekonania, dzięki którym sprawdzisz, co fakty mówią na ten temat. Często uważamy swoje przekonania za prawdziwe, mimo, że nie mamy na to żadnych dowodów, które je potwierdzają lub obalają. Takie pytania to m.in.:


  • Dlaczego?
  • Skąd to wiem?
  • Kto mi to powiedział?
  • Dlaczego akurat ta osoba miałaby mieć rację?
  • Kto tak uważa?
  • W jakich sytuacjach?
  • Czy inni też tak uważają?
  • Kto jeszcze tak uważa?
  • Co by było, gdyby było inaczej?

Polecam Ci też zastanowić się w jaki sposób twoje przekonania Cię ograniczają i jakie zachowanie oraz efekt powodują. Co dzięki nim zrobisz, a czego nie zrobisz? Jakie emocje w tobie wywołują? Jaki mają wpływ na twoje życie? Po co w nie wierzysz? Jak zmieniłoby się twoje zachowanie i twoje życie gdybyś postąpiła odwrotnie? 


Jak być asertywnym?

Mam wrażenie, że często mylnie uważamy asertywność jedynie jako umiejętność mówienia NIE i ciągłego odmawiania. Niektórzy ludzie potrafią wszystko tłumaczyć brakiem asertywności i uzasadniać tym wszystkie swoje zachowania aspołeczne, które z asertywnością nie mając nic wspólnego. Może właśnie z tego powodu wzięło się przekonanie, że osoby asertywne są niemiłe i nikt ich nie lubi.

A tak naprawdę asertywność to umiejętność wyrażania własnego zdania, swoich uczuć i postaw w taki sposób, aby nie naruszać praw innych osób, to przyjmowanie i wyrażanie krytyki, pochwał i opinii innych osób oraz umiejętność odmawiania i proszenia, gdy zajdzie potrzeba. I przyda Ci się ona nie tylko w święta, aby grzecznie odmówić babci, ale też w codziennym życiu, więc warto nad nią pracować. 

Ale zanim przejdziemy do tego jak asertywnie odmówić oraz wyrazić swoje zdanie, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:


  • Co konkretnie chcesz zmienić?
  • Jakie konkretne zachowania chcesz zmienić? 
  • Wobec kogo? 
  • W jakich sytuacjach?
  • Po czym poznasz, że już jesteś asertywna?

Jak asertywnie odmawiać?

Domyślasz się pewnie, że ludzie nie czytają Ci w myślach, ani nie mają obowiązku domyślania się tego co Ci siedzi w głowie. Dlatego jeśli chcesz, aby inni ludzie wiedzieli co czujesz i myślisz, musisz im to powiedzieć. Jak to zrobić właściwie?


  • Co konkretnie chcesz zmienić?
  • Jakie konkretne zachowania chcesz zmienić? 
  • Wobec kogo? 
  • W jakich sytuacjach?
  • Po czym poznasz, że już jesteś asertywna?

“jest tak i tak, czuję się tak i tak, potrzebuję tego i tego, proszę cię o to i o to”


Asertywna odmowa to czytelne, bezpośrednie i stanowcze stwierdzenie, w którym musi się znaleźć słowo NIE. Często się zdarza, żę próbujemy zmiękczyć odmowę, żeby nikogo nie urazić, ale to powoduje, że odmowa nie jest asertywna i nie działa.


Asertywna odmowa, czyli jaka?

  • bez pretensji i usprawiedliwień – możesz dodać krótkie wyjaśnienie, ale nie musisz się usprawiedliwiać, ani szukać wybaczenia u osoby, której odmawiasz
  • z jasnym i krótkim komunikatem mówiącym “nie, nie zrobię tego”
  • bez zapewnień jak bardzo byś chciała, jak bardzo jest ci przykro, itp.
  • bez zmyślania przyczyny odmowy z obawy przed podaniem prawdziwego powodu

Treść swojej asertywnej odmowy możesz przygotować zawczasu, zwłaszcza jeśli sytuacja powtarza się rok w rok. Niestety bycia asertywnym nie da się nauczyć z dnia na dzień, dlatego warto nad tym pracować także po świętach. Na początku będzie to wymagało od Ciebie dużo, ale to trochę jak z jazdą na rowerze, jak już raz się nauczysz, to później będzie tylko z górki.

Pamiętaj, że masz prawo do swoich decyzji i zawsze masz prawo odmówić, jeśli nie masz na coś ochoty, a wszelkie obrażanie się innych jest formą manipulacji i szantażu emocjonalnego. Nie powinnaś brać odpowiedzialności za emocje innych, bo nie są one zależne od ciebie i nie masz na nie wpływu. Dlatego w święta, i nie tylko, zatroszcz się o siebie i swoje potrzeby.

Życzę Ci cudownych świąt w atmosferze radości i empatii 😀

Zobacz też Jak pozbyć się wyrzutów sumienia po jedzeniu?



Spodobał Ci się wpis? Udostępnij i podaj dalej!



Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O MNIE

o-mnie

Cześć!

Mam na imię Oliwia i jestem dietetykiem. Przekażę Ci wiedzę opartą na faktach, dzięki której schudniesz oraz zbudujesz zdrowe nawyki. Pokażę Ci racjonalne podejście do diety, a także zapewnię niezbędne narzędzia, abyś mogła wprowadzić tę wiedzę w życie. Więcej o mnie

Newsletter