Site Loader
kawa

Kawa to jeden z najczęściej spożywanych napojów zaraz po wodzie i herbacie. Zawiera ona nie tylko kofeinę, ale także szereg innych substancji działających pozytywnie na nasz organizm, wśród których możemy wymienić polifenole, witaminy, flawonoidy i antyoksydanty. Niestety pomimo ogromnej popularności kawy w internecie nadal na jej temat krąży wiele mitów.


Kawa ma działanie prozdrowotne – FAKT

Metaanaliza z 2017 roku pokazuje nam, że kawa zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych, m.in. raka endometrium, prostaty, jelita grubego oraz wątroby, a także zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy typu 2, choroby Parkinsona oraz Alzheimera, a także depresji. Najniższe ryzyko obserwuje się przy spożyciu od 4 do 5 filiżanek kawy dziennie. Jednak więcej nie znaczy lepiej, więc picie hektolitrów kawy dzień w dzień nie będzie dobrym pomysłem.


Kawa odwadnia organizm – MIT

Kawa zawiera kofeinę, która działa diuretycznie, co w efekcie może powodować zwiększenie objętości wydalanego moczu. Jednak jeśli pijemy kawę codziennie rozwija się u nas swego rodzaju tolerancja na wspomniane działanie moczopędne, więc w praktyce tak naprawdę go nie odczujemy. Wyjątkiem mogą być osoby, które kawę piją stosunkowo rzadko. Jeśli wypiją one jednorazowo dużo porcję kawy (3-6 filiżanek) może to spowodować krótkotrwałe zwiększenie wydalania moczu. W efekcie osoby te będą częściej chodzić do łazienki.


Kawa wypłukuje magnez z organizmu – MIT

Jak już wiemy kofeina zawarta w kawie jest diuretykiem (działa moczopędnie), co może powodować zwiększone wydalanie składników mineralnych z moczem. Jednak pijąc kawę powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na wydalany magnez, ale także na magnez, który dostarczamy razem z popijaną kawą (1 filiżanka kawy dostarcza średnio ok.7 mg, a espresso nawet do 24mg). Dla porównania ilości magnezu, które wydalamy po wypiciu kawy nie przekraczają kilku mg. Po szybkich obliczeniach możemy łatwo dojść do wniosku, że kawa nie tylko nie wypłukuje magnezu z organizmu, a nawet może stanowić źródło magnezu w diecie. Nie jest to co prawda oszałamiająca ilość, ale zawsze coś 🙂


Kawa zmniejsza wchłanianie żelaza – FAKT

Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku żelaza. Dotyczy to zwłaszcza kobiet oraz osób narażonych na jego niedobory, ponieważ kawa hamuje wchłanianie żelaza od 24 do nawet 73%. Z tego powodu nie należy pić kawy podczas jedzenia potrawy bogatej w żelazo. Poza posiłkami nie ma natomiast problemu. Dlatego w przerwie pomiędzy nimi możemy spokojnie napić się kawy bez obaw o nasze cenne żelazo.


kawa

Kawa może pomagać w odchudzaniu – FAKT

Substancje zawarte w kawie wpływają na zwiększone wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie sytości (GLP-1, PYY i GIP). Może być to pomocne w kontroli apetytu. Dzięki temu możemy zjeść mniej i zaoszczędzić kilkadziesiąt kalorii w posiłku. Pamiętajmy jednak, aby nie dodawać do kawy dodatkowych kalorii w postaci mleka, cukru lub bitej śmietany, bo bardzo łatwo zniwelować to korzystne działanie.


Kawa rozpuszczalna jest gorsza od ziarnistej – MIT

Pomińmy rzecz jasna kwestię smaku, bo nie wszystkim musi smakować. Właściwości kawy rozpuszczalnej nie ulegają drastycznym zmianom w porównaniu do kawy ziarnistej. Dodatkowo stężenie substancji o działaniu prozdrowotnym może być nawet większe w przypadku kawy rozpuszczalnej z racji tego, że jest ona formą koncentratu. W tym obszarze dużo może także zależeć od rodzaju kawy i sposobu jej przygotowania. Mimo wszystko kawa rozpuszczalna jest równie zdrowa co kawa ziarnista i nie ma potrzeby, aby jej unikać.


Kawa rozpuszczalna zawiera dużo akrylamidu – MIT

Kawa rozpuszczalna niezaprzeczalnie jest źródłem akrylamidu, a nawet zawiera go 2 razy więcej w porównaniu do kawy ziarnistej. Mimo to większe ilości akrylamidu znajdziemy w chipsach, frytkach i innych przekąskach wymagających obróbki termicznej. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na substytuty kawy, czyli dobrze nam wszystkim znaną z dzieciństwa kawę zbożową, która zawiera najwięcej akrylamidu spośród wymienionych produktów (a często podajemy ją dzieciom!).

Pamiętajmy też, że to dawka czyni truciznę, a biorąc pod uwagę ilość akrylamidu zawartą w kawie jest ona zbyt mała, aby zwiększyć ryzyko nowotworu (dla niewtajemniczonych, akrylamid jest klasyfikowany jako związek prawdopodobnie nowotworowy). Dodajmy do tego przeciwnowotworowe działanie kawy za sprawą m.in. kwasu chlorogenowego i widzimy, że mimo wszystko nie mamy się o co martwić. Dlatego zamiast ograniczać picie kawy, lepiej zajmijmy się zmniejszeniem spożycia frytek i chipsów.


kawa

W ciąży nie można pić kawy – MIT

Bezsprzecznie picie dużych ilości kawy może zwiększać ryzyko niskiej masy urodzeniowej noworodka oraz wpływać negatywnie na przebieg ciąży, dlatego ważne jest jej ograniczenie w okresie ciąży. Co może niektórych zdziwić, nie ma potrzeby, aby przestać pić kawę całkowicie. Według stanowiska EFSA bezpieczne jest spożywanie 200 mg kofeiny, czyli 1-2 filiżanki kawy dziennie. Miejmy jednak na uwadze, że większe dawki mogą być niebezpieczne.


Dzieci mogą pić kawę – FAKT

Dzieci mogą metabolizować kofeinę tak samo jak dorośli. Nie ma powodów, aby zabraniać dzieciom picia kawy. Badania wskazują, że dzieci spożywające kofeinę w umiarkowanych ilościach nie miały problemów ze skupieniem uwagi, a także nie odnotowano zmian w ich aktywności fizycznej. Jednak tak jak od każdej reguły i tu istnieją wyjątki. W przypadku dzieci wrażliwych na kofeinę może wystąpić pobudzenie, rozdrażnienie lub niepokój.


Z jakimi mitami wy się spotkaliście? Dajcie znać w komentarzu!


Spodobał Ci się wpis? Udostępnij i podaj dalej!


OLIWIA KOWALCZYK

Dietetyk

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie oraz pasjonatką zdrowego stylu życia, która uwielbia smacznie zjeść. Pomagam wprowadzić zdrowe nawyki, dzięki którym osiągniesz wymarzoną sylwetkę.


Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O MNIE

o-mnie

Cześć!

Mam na imię Oliwia i jestem dietetykiem. Przekażę Ci wiedzę opartą na faktach, dzięki której schudniesz oraz zbudujesz zdrowe nawyki. Pokażę Ci racjonalne podejście do diety, a także zapewnię niezbędne narzędzia, abyś mogła wprowadzić tę wiedzę w życie. Więcej o mnie

Newsletter