Site Loader
nawodnienie-latem

Nawodnienie latem organizmu to ważna sprawa, o której często zapominamy. Jest to szczególnie istotne w okresie letnim ze względu na wysokie temperatury (o czym wspominałam w poprzednim poście). Jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości płynów dojdzie do odwodnienia, co w skrajnych przypadkach może się nawet skończyć śmiercią.

Nasz organizm w około 60% składa się z wody, która jest nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, m.in. transportu tlenu i składników odżywczych, regulacji temperatury ciała czy wydalania produktów przemiany materii. Dlatego takie ważne jest, aby dostarczyć odpowiednią ilość płynów w ciągu dnia.

Pamiętajmy też, że zapotrzebowanie na wodę jest większe nie tylko podczas upałów, ale także w trakcie aktywności fizycznej oraz w przypadku kobiet ciężarnych i karmiących piersią.


Konsekwencje odwodnienia

O odwodnieniu mówimy wtedy, gdy dostarczamy organizmowi zbyt mało płynów w stosunku do ilości płynów, które wydalamy z moczem, kałem i potem oraz przez płuca. Pierwsze objawy odwodnienia możesz zaobserwować już przy utracie płynów wynoszącej powyżej 1%. Wśród konsekwencji odwodnienia wyróżniamy m.in.:

  • obniżenie wydolności fizycznej
  • pogorszenie termoregulacji
  • zmniejszenie apetytu
  • zaburzenia koncentracji
  • bóle głowy
  • drażliwość
  • senność
  • wzrost temperatury ciała i częstości oddechu
  • zaparcia
  • zaburzenia rytmu serca
  • zaburzenia wydalania moczu
  • upośledzenie wydzielania śliny
  • spadek masy ciała
  • suchość skóry i śluzówek
  • zaburzenia działania leków
  • udar cieplny

Dlatego, aby uniknąć negatywnych konsekwencji pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia. Szczególnie zadbaj o nawodnienie latem oraz podczas aktywności fizycznej.

picie-wody-latem

Ile wody pić w ciągu dnia?

Powszechnie mówi się o 2-3 litrach na dzień. Zgodnie z wytycznymi IŻŻ zapotrzebowanie na wodę dla mężczyzn wynosi 2,5l, a dla kobiet 2l.

Możemy także obliczyć swoje zapotrzebowanie na wodę na podstawie masy ciała. Przyjmuje się, że na każdy kilogram masy ciała powinniśmy pić 30 ml wody dziennie. Czyli dla osoby o masie ciała 60 kg powinniśmy dostarczać w ciągu dnia 1800 ml wody (60 kg x 30 ml).

Innym sposobem na określenie swojego zapotrzebowanie na wodę jest uwzględnienie kaloryczności diety. Im wyższe jest nasze zapotrzebowanie energetyczne, tym więcej wody powinniśmy pić, ponieważ metabolizowane są większe ilości składników odżywczych dostarczanych z dietą. Na każdą 1 kcal powinniśmy wówczas wypijać 1 ml wody, a więc dla osoby stosującej dietę 2000 kcal zapotrzebowanie na wodę wynosi 2000 ml.

Pamiętaj, że zapotrzebowanie zwiększa się podczas aktywności fizycznej i upałów, więc wówczas należy pić odpowiednio więcej.

Zwróć także uwagę, że płyny, które dostarczamy nie muszą pochodzić tylko i wyłącznie z napojów, ale także z produktów spożywczych takich jak warzywa oraz owoce. Dlatego jeśli powinnaś wypijać 2l wody dziennie to nie oznacza, że musisz te 2l wody wypić, ponieważ częściowo dostarczysz ją z pożywienia.


Czym się nawadniać?

Najlepsza do nawodnienia organizmu latem jest zwykła woda. Najlepiej źródlana lub kranowa. Od czasu do czasu np. podczas intensywnego wysiłku możesz też sięgnąć po wodę wysokozmineralizowaną, aby uzupełnić niedobory składników mineralnych. Możesz pić także inne napoje, np. napary ziołowe lub herbatę. Uważaj jednak na napoje o działaniu moczopędnym jak kawa lub niektóre zioła.


Woda gazowana czy niegazowana?

Wybierz taką, którą lubisz. Nie ma między nimi różnicy jeśli chodzi o nawodnienie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy masz do czynienia z refluksem lub zgagą – wtedy wybierz wodę niegazowaną, aby zmniejszyć nasilenie dolegliwości ze strony układu pokarmowego.


picie-wody

Jak pić więcej wody?

  • zadbaj o stały dostęp do wody – noś butelkę z filtrem lub postaw w pobliżu dzbanek z wodą. Ważne, abyś miała wodę zawsze pod ręką.
  • pij szklankę wody po przebudzeniu – jeśli lubisz może być z cytryną, ale woda z cytryną nie ma magicznych właściwości detoksykujących jakie się jej momentami przypisuje (tylko pamiętaj, żeby wtedy pić przez słomkę – trzeba dbać o zęby!)
  • pij nawet jeśli nie czujesz pragnienia – pij bardzo często, małymi łykami
  • dodaj ulubione dodatki – zwykła woda nie smakuje? Spróbuj dodać do niej liście mięty lub owoce
  • pobierz aplikację przypominającą o piciu wody – jest wiele takich aplikacji. Moją ulubioną do tej pory jest Plant Nanny, w której za każdą szklankę wypitej wody podlewasz kwiatki.

Nawodnienie latem jest bardzo ważne. Jednak nie zapominaj, że także na co dzień jest ono kluczowe do właściwego funkcjonowania naszego organizmu. Dlatego dbaj o picie wody przez cały rok.

Ile szklanek wody wypijacie w ciągu dnia? Jakie są wasze triki na picie większej ilości wody? Dajcie znać w komentarzach 😀


Spodobał Ci się wpis? Udostępnij i podaj dalej!


OLIWIA KOWALCZYK

Dietetyk

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie oraz pasjonatką zdrowego stylu życia, która uwielbia smacznie zjeść. Pomagam wprowadzić zdrowe nawyki, dzięki którym osiągniesz wymarzoną sylwetkę.


Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O MNIE

o-mnie

Cześć!

Mam na imię Oliwia i jestem dietetykiem. Przekażę Ci wiedzę opartą na faktach, dzięki której schudniesz oraz zbudujesz zdrowe nawyki. Pokażę Ci racjonalne podejście do diety, a także zapewnię niezbędne narzędzia, abyś mogła wprowadzić tę wiedzę w życie. Więcej o mnie

Newsletter