Site Loader
planowanie-posilkow

Zawsze powtarzam, że warto planować. Przede wszystkim dlatego, że dzięki temu oszczędzamy czas, a nawet bardzo dużo czasu, którego zazwyczaj nam brakuje. Planowanie posiłków to też oszczędzanie – zarówno czasu, o którym już wspomniałam, ale także pieniędzy i jedzenia.

Sobota jest u mnie dniem planowania. Biorę w rękę kilka kartek i długopis, rozsiadam się na podłodze i zaczynam układanie jadłospisu na najbliższy tydzień. Jestem typem człowieka, który bardzo, ale to bardzo lubi planować, dlatego będę Cię do tego zachęcać z całego serca. Poniżej znajdziesz kilka powodów, dla których warto zacząć planować posiłki.


Dlaczego powinnaś zacząć planować posiłki?

  • Nie będziesz codziennie zastanawiać się “Co dziś na obiad?”, ani biegać do sklepu po kolejne produkty. 
  • Na zakupy pójdziesz tylko raz w tygodniu, nie spędzisz tam pół dnia i kupisz to, czego faktycznie potrzebujesz.
  • Skończysz z marnowaniem jedzenia.
  • Zaoszczędzisz na energii i wodzie.
  • Zadbasz o zdrowe i urozmaicone posiłki.
  • Unikniesz jedzenia tego samego dzień w dzień.

Zobacz także JAK PLANOWAĆ POSIŁKI NA CAŁY TYDZIEŃ?

sniadanie

Na co zwrócić uwagę planując posiłki?

  • co masz lodówce i zamrażalniku – planuj posiłki na bazie produktów, które masz w domu, zwłaszcza tych z krótszym terminem ważności
  • co lubisz jeść – jeśli zaplanujesz posiłki, których nie lubisz (nawet jeśli są zdrowe) to mała szansa, że ten plan wypali. Zamiast tego skup się na potrawach, które znasz i lubisz, co jakiś czas dodając nowe przepisy.
  • harmonogram dnia – zastanów się kiedy zjesz na mieście, a kiedy w domu i dostosuj plan do swojego harmonogramu
  • czas przygotowania posiłku – w bardziej zapracowane dni raczej nie będziesz stała po kilka godzin w kuchni, więc zaplanuj coś szybkiego w przygotowaniu
  • wykorzystanie produktu na w różnych posiłkach – warto wybierać takie potrawy, aby do ich przygotowania wykorzystać jeden produkt, np. kaszę jaglaną możesz wykorzystać do obiadu, a także do śniadania następnego dnia
  • przygotowywanie porcji na 2-3 dni – dzięki temu skrócisz czas planowania oraz gotowania posiłków w tygodniu
  • data ważności – produkty z krótszą datą ważności zaplanujemy wcześniej niż te które mogą poczekać
  • możliwość przechowywania – jeśli masz zamrażarkę warto zamrozić gotowe potrawy i półprodukty, żeby mieć co zjeść w bardziej zapracowane dni
  • porcje w jakich sprzedawane są produkty – jeśli opakowanie jarmużu ma 200g, a ty potrzebujesz tylko garść to zaplanuj także inne posiłki z jego wykorzystaniem
  • aktualne promocje w sklepie – warto przeglądać gazetki promocyjne i planować posiłki z wykorzystaniem produktów, które są na promocji

miska-owocow

Masz ochotę wyjątkowo nie trzymać się planu i zjeść coś innego?

Nie ma problemu. Lepiej tak, niż gdybyś miała się do tego zmuszać na siłę. Planowanie ma pomagać, a nie utrudniać życie.


Planujesz posiłki, a mimo to zostają resztki jedzenia?

Spróbuj zaplanować posiłki tylko na 5 dni, a pozostałe dwa zostaw puste na “dojedzenie resztek”.


Bardzo się starasz, a mimo to nie wychodzi?

Zastanów się, czy nie podchodzisz do tego zbyt ambitnie i nie próbujesz zmienić swojego sposobu żywienia o 180 stopni. Jeśli do tej pory nie jadłaś w stu procentach zdrowo to nie oczekuj, że nagle to zmienisz. Zacznij od wprowadzenia kilku zdrowych posiłków do jadłospisu i z czasem zwiększaj ich ilość.


Planowanie posiłków ma Ci pomóc i ułatwiać życie, a nie je utrudniać! Jeśli jest inaczej, zastanów się dlaczego tak jest i dostosuj sposób planowania pod siebie. To, że komuś pasuje planowanie w konkretny sposób, nie znaczy, że tobie też musi! Eksperymentuj i patrz co sprawdza się u Ciebie!


Spodobał Ci się wpis? Udostępnij i podaj dalej!


OLIWIA KOWALCZYK

Dietetyk

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie oraz pasjonatką zdrowego stylu życia, która uwielbia smacznie zjeść. Pomagam wprowadzić zdrowe nawyki, dzięki którym osiągniesz wymarzoną sylwetkę.


Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O MNIE

o-mnie

Cześć!

Mam na imię Oliwia i jestem dietetykiem. Przekażę Ci wiedzę opartą na faktach, dzięki której schudniesz oraz zbudujesz zdrowe nawyki. Pokażę Ci racjonalne podejście do diety, a także zapewnię niezbędne narzędzia, abyś mogła wprowadzić tę wiedzę w życie. Więcej o mnie

Newsletter