Site Loader
zdrowe-zycie

Jedną z najczęstszych wymówek, którą słyszę od ludzi twierdzących, że nie są w stanie zdrowo żyć jest brak czasu. Gdybym dostawała złotówkę za każdym razem gdy słyszę ten tekst już dawno byłabym milionerką. Każda z tych osób jest święcie przekonana, że kompletnie nie ma czasu na przygotowanie posiłków lub aktywność fizyczną. Za to jakimś cudem bez problemu potrafią znaleźć czas na wieczorny seans z Netflixem i paczką chipsów.

Niestety niewiele osób jest w stanie przyznać się, że tak naprawdę powodem braku czasu jest własne lenistwo i słaba organizacja. Prawda jest taka, że przy odrobinie zaangażowania każdy z nas, nawet najbardziej zajęty człowiek, może zmienić swój styl życia na zdrowszy. W związku z tym przygotowałam dla was kilka porad, dzięki którym znajdziecie choć trochę tego wiecznie uciekającego czasu.

Ale zanim zaczniemy, czas na chwilę szczerości, bo bez tego nie ruszymy dalej. Pomyśl (tylko szczerze!) co tak naprawdę jest powodem twojego braku czasu. Czy to faktycznie zapchany od rana do wieczora grafik, czy raczej lenistwo i kiepska organizacja? Pewnie myślisz sobie, że jak to tak, przecież zdrowy styl życia jest czasochłonny i wymaga dużo pracy, a ty już teraz nie masz na nic czasu. Właśnie takie przekonanie sprawia, że nie robisz nic, żeby to się zmieniło. Dlatego w pierwszej kolejności postaraj się zmienić swój sposób myślenia.


zdrowe-zycie

1. Zaplanuj posiłki na cały tydzień

Jednym z najczęstszych problemów, które spotykam jest kompletny brak planowania posiłków. Dobry plan to nie tylko oszczędność czasu, ale i pieniędzy, bo nie kupisz zbędnych rzeczy. Dlatego teraz weź do ręki kartkę oraz długopis i poświęć 20 minut na zaplanowanie posiłków na ten tydzień. W tym celu możesz też skorzystać z aplikacji na telefonie lub komputerze. Nie musisz tego robić super dokładne. Wystarczy, że zapiszesz pomysły na obiady i posiłki do szkoły/pracy. Przy planowaniu uwzględnij produkty, które aktualnie masz w lodówce, aby nic się nie zmarnowało.


2. Zrób listę zakupów

Raz w tygodniu zrób większe zakupy i kup jedzenie na cały tydzień. W tym celu koniecznie przygotuj listę zakupów. Wykorzystaj do tego plan posiłków, który wymyśliłaś. Dzięki temu zakupy pójdą szybko i sprawnie. Dodatkowo zaoszczędzisz trochę pieniędzy, bo kupisz tylko potrzebne produkty. Możesz też zrobić zakupy online, żeby jeszcze bardzie zyskać na czasie.


3. Ugotuj na zapas

Jeden dzień w tygodniu warto poświęcić na przygotowanie posiłków na najbliższe dni. Z doświadczenia wiem, że dużo łatwiej zabrać się do tego w niedzielę, kiedy mamy więcej wolnego czasu niż w środku tygodnia i ogarnąć całe gotowanie za jednym razem zamiast codziennie stać przy garach. Jest to duża oszczędność czasu, bo możesz upiec i ugotować kilka różnych dań jednocześnie. Gotowe posiłki na kolejne dni lub nadmiar jedzenia możesz zamrozić i w razie potrzeby na szybko przygotować.


zdrowy-posilek

4. Wieczorem przygotuj rzeczy potrzebne na rano

Jeśli na śniadanie jesz kanapki to przygotuj je wieczorem i wstaw do lodówki. Rano wystarczy, że otworzysz lodówkę i masz gotowy posiłek. Natomiast jeśli na śniadanie jesz coś innego, np. owsiankę, jajecznicę czy placuszki, to wieczorem warto ogarnąć potrzebne do ich przygotowania produkty oraz sprzęt kuchenny, żeby nie szukać ich na gwałt po wstaniu z łóżka. Przy okazji możesz także spakować do pojemnika posiłek, który zabierzesz ze sobą następnego dnia do szkoły lub pracy, dzięki czemu rano zyskasz kilka dodatkowych minut snu.


5. Wybieraj proste i szybkie przepisy

Po co masz stać w kuchni godzinami, przygotowując nie wiadomo jak trudne i czasochłonne potrawy skoro do jedzenia możesz zrobić coś prostego i szybkiego, i oszczędzić w ten sposób masę czasu? Zwłaszcza, że nawet tak proste danie jak szakszuka potrafi być smaczne, że aż palce lizać. Inspiracji na zdrowe i szybkie posiłki jest w Internecie od groma, wystarczy poszukać.


6. Wspomóż się półproduktami

Nie bój się korzystać z mrożonek, zwłaszcza zimą. Mrożone warzywa są super jeśli chodzi o przygotowanie czegoś na szybko. Wystarczy, że dodasz kaszę lub makaron, źródło białka i łyżkę oliwy, a otrzymasz zdrowy, pełnowartościowy posiłek. W zamrażarce warto mieć także owoce, dzięki którym w chwilę przygotujesz pełne witamin smoothie. Możesz też śmiało kupić takie produkty jak masło orzechowe, mleko roślinne, hummus, pasty warzywne, itd. Jeśli nie masz czasu to nikt ci nie będzie kazał robić tego wszystkiego własnoręcznie. Pamiętaj jednak, aby dokładnie czytać składy na etykietach.


czas-na-zdrowe-zycie

7. Wstań wcześniej

Dzięki temu będziesz mieć czas na przygotowanie śniadania, przeczytanie książki lub zrobienie treningu. Pomysłów na zagospodarowanie tego czasu może być wiele i do ciebie należy decyzja na co go wykorzystasz. Jeśli więc chcesz znaleźć czas na zdrowe życie, spróbuj wstać godzinę wcześniej. Ale tylko pod warunkiem, że śpisz minimum 7h, w przeciwnym razie możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.


8. Zastanów się ile czasu w ciągu dnia marnujesz na pierdoły

Całkiem serio. Ile czasu spędzasz na przeglądaniu fb i insta czy oglądaniu filmików na youtube? Takich pochłaniaczy czasu jest mnóstwo. Pewnie nawet nie jesteś świadoma ile czasu ucieka ci w ten sposób. Jeśli nie wierzysz to spróbuj przez jeden dzień zapisywać wszystko co robisz i przekonaj się sama. Jeśli chcesz znaleźć czas na zdrowe życie to nie marnuj go na głupoty.


9. Skorzystaj z narzędzi do planowania

Obecnie dostępnych jest wiele aplikacji, które możesz wykorzystać m.in. do planowania treningów, monitorowania aktywności fizycznej, planowania zakupów, posiłków, przypominania o wypiciu wody, itd. Warto testować, żebyś znalazła taką, która odpowiada twoim potrzebom. Wolisz planować na papierze? Żaden problem, możesz śmiało korzystać z gotowych plannerów albo użyć zwykłej białej kartki i długopisu.


Od ciebie zależy czy wprowadzisz zmiany. Aby znaleźć czas na zdrowe życie potrzebujesz jedynie chęci i odrobiny zaangażowania.



Spodobał Ci się wpis? Udostępnij i podaj dalej!


OLIWIA KOWALCZYK

Dietetyk

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie oraz pasjonatką zdrowego stylu życia, która uwielbia smacznie zjeść. Pomagam wprowadzić zdrowe nawyki, dzięki którym osiągniesz wymarzoną sylwetkę.


Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O MNIE

o-mnie

Cześć!

Mam na imię Oliwia i jestem dietetykiem. Przekażę Ci wiedzę opartą na faktach, dzięki której schudniesz oraz zbudujesz zdrowe nawyki. Pokażę Ci racjonalne podejście do diety, a także zapewnię niezbędne narzędzia, abyś mogła wprowadzić tę wiedzę w życie. Więcej o mnie

Newsletter